قالب وبلاگ

چه تفاوتی میان MovableType و WordPress وجود دارد؟
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی

چه تفاوتی میان MovableType و WordPress وجود دارد؟

در ابتدا باید ذکر کنیم که برنامه WordPress نیز یک برنامه مدیریت محتوی همچون موویبل‌تایپ می‌باشد که می‌توانید از آن برای ساخت وبلاگ استفاده کنید. این برنامه نیز مشتریان بسیار زیادی را نیز به سوی خود جذب کرده است. نخستین تفاوت آشکار میان این دو برنامه مدیریت محتوی، این است که برنامه وردپرس یک برنامه کدباز می‌باشد، حال آن‌که موویبل‌تایپ این‌طور نیست. تفاوت دیگر این است که ام‌تی یا همان موویبل‌تایپ در حالت پیشفرض، صفحاتش (صفحات وبلاگی که توسط ام‌تی اداره می‌شود) را، به صورت استاتیک تولید و منتشر می‌کند. استاتیک بودن صفحات منتشر شده دارای مزیت‌هایی می‌باشد؛ از جمله این‌که این‌گونه صفحات، خیلی بهتر در موتورهای جستجو از جمله گوگل ایندکس می‌شوند. (که این خود نکته بسیار مهمی است) از طرفی وقتی که صفحات به صورت استاتیک منتشر می‌شوند، حتی در هنگامی که بانک اطلاعاتی سایت دچار مشکل است، صفحات وبلاگ به خوبی Load شده و مشکلی در مشاهده آن‌ها وجود نخواهد داشت. این استاتیک بودن صفحات از طرفی نیز باعث افزایش تعداد صفحات موجود بر روی هاست و در نتیجه افزایش حجم مورد استفاده وبلاگ می‌شود. حال آن‌که WordPress این‌گونه نیست. صفحاتی که وردپرس آن‌ها را تولید می‌کند، صفحاتی داینامیک می‌باشند. مقصود از صفحه داینامیک این است که، این صفحات به صورت استاتیک بر روی هاست موجود نمی‌باشد، بلکه با توجه به درخواست کاربر (یا همان بازدیدکننده) ساخته و نمایش داده می‌شود. داینامیک بودن صفحات باعث می‌شود که حجم اشغال شده توسط صفحات وبلاگ، بمراتب کمتر از حالتی باشد که صفحات به صورت استاتیک تولید شده‌اند. البته باید در نظر داشته باشید که، چون صفحات داینامیک با توجه به درخواست کاربر، در همان لحظه ساخته می‌شود، در صورت مشکل داشتن بانک اطلاعاتی، هنگام مشاهده‌ی صفحات وبلاگ، با مشکل مواجه خواهیم شد. در پایان باید ذکر کنیم که ام‌تی در نسخه‌های جدید خود، امکان استفاده از صفحات داینامیک را نیز فراهم کرده است. به این صورت که شما هم می‌توانید در وبلاگ‌تان صفحات داینامیک داشته باشید و هم صفحات استاتیک. از دیگر تفاوت‌های میان ام‌تی و وردپرس، حجم خود این برنامه‌ها می‌باشد که ام‌تی حدود پنج برابر بیشتر از وردپرس بر روی هاست، فضا اشغال می‌کند. تفاوت دیگری که ممکن است برای خیلی‌ها مهم باشد، این است که نسخه‌ی نامحدود ام‌تی رایگان نیست. حال آن‌که وردپرس برنامه‌ای کاملا رایگان است! (در نسخه 3.2 رایگان ام‌تی، شما اجازه‌ی ساخت بینهایت وبلاگ و تنها یک نویسنده را خواهید داشت) همچنین خوب است بدانید برای هر کدام از این برنامه‌های مدیریت محتوی، پلاگین‌های زیادی نوشته شده است که شما با کمک این پلاگین‌ها، می‌توانید قابلیت‌ها و امکانات جدیدی را به وبلاگ خود اضافه کنید.



- آیا در سرویس‌های رایگان ارائه‌دهنده وبلاگ، می‌توان لینک‌دونی داشت؟
بله، اگر وبلاگ شما توسط یک سرویس‌دهنده رایگان اداره می‌شود، شما نیز می‌توانید یک لینک‌دونی در وبلاگ خود داشته باشید. برخی از سرویس‌دهنده‌ها خود به طور پیش‌فرض، بخشی را برای قرار دادن لینک‌دونی دارند و شما می‌توانید براحتی از آن استفاده کنید. حال اگر سرویس‌دهنده شما دارای چنین امکانی نبود، نگران نباشید! شما می‌توانید یک وبلاگ دیگر در یک سرویس‌دهنده، مانند بلاگر بسازید و از آن به عنوان لینک‌دونی استفاده کنید. (داخل آن لینک قرار دهید) سپس آن وبلاگ را با کمک دستورات جاوا اسکریپت، به داخل وبلاگ خود وارد کنید. پس از این شما نیز یک لینک‌دونی خواهید داشت که برای به‌روز کردن آن، باید به سرویس‌دهنده‌ای که وبلاگ لینک‌دونی را در آن ساخته‌اید، (در اینجا بلاگر) رفته و به وبلاگ لینک‌دونی خود، لینک اضافه کنید. در صورتی که از دستورات جاوا اسکریپت به درستی استفاده کرده باشید، لینک‌های جدید در وبلاگ شما به نمایش درخواهد آمد.


- وبلاگ من توسط یک سرویس‌دهنده رایگان وبلاگ اداره می‌شود، آیا می‌توانم از امکانات سایت BlogLet استفاده کنم؟
نخست اشاره می‌کنیم که سرویس بلاگ‌لت که در آدرس www.bloglet.com در دسترس می‌باشد، جهت ایجاد یک خبرنامه برای وبلاگ به‌کار می‌رود. به این صورت که مطالب جدید وبلاگ شما، توسط این سرویس‌دهنده، برای اعضا ارسال می‌شود. در پاسخ به سوال باید عرض کنیم که اگر سرویس‌دهنده وبلاگ شما، خروجی RSS تولید می‌کند، شما نیز می‌توانید از امکانات این سایت استفاده کنید. برخی از سرویس‌دهندگان (مانند بلاگر) این خروجی را برای وبلاگ، تولید و برخی دیگر (مانند پرشین‌بلاگ) تولید نمی‌کنند. همچنین اکثر برنامه‌های مدیریت محتوی، مانند ام‌تی و وردپرس، این خروجی را برای وبلاگ تولید می‌کنند. البته خود بلاگ‌لت به‌طور پیش‌فرض، از برخی از سرویس‌دهندگان رایگان وبلاگ، پشتیبانی می‌کند. به این صورت که نام‌کاربری و پسورد خود در این سرویس‌دهنده‌ها و یک سری اطلاعات دیگر مورد نیاز را، در بلاگ‌لت وارد می‌کنید و آن‌گاه می‌توانید از امکانات سرویس بلاگ‌لت استفاده کنید. با مراجعه به سایت بلاگ‌لت می‌توانید نام و آدرس این سرویس‌دهندگان رایگان وبلاگ را مشاهده کنید.





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1487
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: